Innehåll, innehåll, innehåll…
Innehåll är basen för bra SEO. Mer än sällan stöter vi på att man inte vill ha text på sin hemsida, att det är snyggare och ”renare” att ha mindre text. Ur ett designperspektiv kan vi ibland hålla med, tyvärr är det så att utan innehåll blir det svårt för sökmotorerna att veta vad din sida handlar om och hur den ska ranka den i sökresultaten. Det finns heller ingen information för din besökare att ta del av. Inom fastigheter brukar man höra uttrycket location, location, location. Här pratar vi innehåll, innehåll, innehåll.
Skapa innehåll som engagerar och konverterar
Att skapa tydligt, kvalitativt och engagerande innehåll kan vara utmanande och de företag och organisationer som har den kunskapen har en stor fördel gentemot sina konkurrenter. innehåll är basen för bra SEO och för en bra användarupplevelse. Här kommer några tips som gör underlättar att skapa bra innehåll.
- Tydliga rubriker och underrubriker som förklarar nästkommande stycke.
Att skriva bra och tydliga rubriker är A och O för att skapa engagemang och få besökaren att bli intresserad och vilja läsa vidare. Se till att rubriken tydligt förklarar nästkommande stycke så läsaren vet vad det handlar om. - Fatta dig kort och var rak och tydlig.
Se till att skriva dina texter kortfattat och tydligt. Överskatta inte användarens engagemang och använd inte onödiga omskrivningar. Se till att behålla läsarens engagemang och sväva inte ut. - Dela upp långa stycken med underrubriker.
Att mötas av en vägg med brödtext kräver ett stort engagemang att ta sig igenom och det är en stor risk att besökaren inte orkar och hoppar av. Skapa en röd tråd genom texten och dela upp den med tydliga och beskrivande underrubriker. Använd gärna ditt/dina utvalda sökord eller sökfraser i någon av underrubrikerna. - Skriv så att alla har lätt att förstå
Olika branscher har olika terminologi. Använd lättförståeligt språk som är lätt för användaren att både förstå och ta till sig. Förvänta dig inte att användaren är expert på ditt område, undvik branschspecifika förkortningar och om de används var tydlig med att skriva ut den fulla betydelsen. - Lös besökarens problem
Se till att din text är användbar för läsaren. Om du tex skriver en blogg om nyttiga recept förväntar sig användaren att hitta bra recept som den kan prova och utvärdera. Hjälp användaren att lösa sitt problem eller att uppnå sitt mål. Skapa listor eller förslag på hur användaren själv kan gå till väga.
I nästa avsnitt kommer vi prata om hur vi ser till att sätta användaren i fokus.