Val av sökord och sökfraser inför ditt arbete med SEO

Del 3 - 10 punkter för on-page sökmotorsoptimering (SEO)

april 14, 2023

Chansa inte, ta reda på vilka sökord som är bäst att satsa på.

Nu är det dags att skapa din lista av sökord. Det optimala sökordet eller sökfrasen är det som har en hög relevans för din verksamhet, en bra sökvolym och en låg konkurrens. I den här delen kommer vi ge lite tips på hur du optimerar din sökordslista.

Vilka sökord tror du passar dina olika undersidor.

När du börjar arbetet med att skriva texter till hemsidan är det bra att veta vilka sökord och sökfraser du vill använda för respektive sida. Du kan implementera dina sökord och fraser i rubriker, underrubriker och brödtexter på de sidor där de matchar innehållet bäst. Du vill veta att det sökord du väljer kommer generera en bra mängd trafik och att det är kvalitativ trafik som faktiskt är intresserade av informationen på just den sidan. Trafik som vänder i dörren skapar inget värde för din verksamhet.

Skapa din lista av sökord för inför ditt SEO arbete.

Börja med att skapa din lista av potentiella sökord. Vilka ord och fraser tror du är relevanta för din verksamhet och vilka tror du har en bra sökvolym? Se även till att prova olika kombinationer, små varianter kan göra stora skillnader. Vilka sökord rankar dina konkurrenter på? När du har din lista kan du börja med din analys för att se om din tes stämmer. Du kan använda verktyg som Semrush, SE Ranking eller Google Ads Sökordsplanerare för att hitta data på din lista. Titta primärt på tre punkter:

  1. Sökvolym
    Om de sökord du valt har väldigt låg eller ingen sökvolym kommer ditt arbete inte att generera något resultat. Använd sökord som har bra sökvolym. Högst sökvolym är inte nödvändigtvis bäst dock, vi måste även titta på kombinationen av relevans och konkurrens. Men det måste finnas tillräckligt med sökvolym för att det ska vara värt arbetsinsatsen.
  2. Relevans
    Hög relevans genererar kvalitativa besökare. Det ökar sannolikheten att de är intresserad av din verksamhet och dina tjänster. Har du en verksamhet som arbetar med att sälja begagnade bilar från 70-talet har sökordet ”bilar” en relativt låg relevans. Även om du arbetar med bilar kan majoriteten av besökarna vara intresserade av att leasa en bil, köpa en ny bil, eller bara få reda på fakta om olika modeller. Att precisera för att öka relevansen som att använda ordet ”Begagnade bilar” eller ”Begagnade bilar 70-tal” kan minska sökvolymen men kraftigt öka relevansen och kvaliteten på dina besökare.
  3. Konkurrens
    Om ditt sökord eller sökfras har en hög konkurrens innebär det att fler sidor och konkurrenter försöker ranka på ditt sökord. Det kräver en högre arbetsinsats från din sida för att ranka bra i sökresultaten. Försök att hitta sökord som har låg konkurrens, bra sökvolym och bra relevans.

Arbeta strategiskt med ditt SEO arbete

Det gäller att vara smart och realistisk när du ska välja vilka sökord du ska satsa på. Vilka har du en rimlig chans att ranka bra på i sökresultaten? Vilka är relevanta för din verksamhet? Ibland kan flera smala sökord och sökfraser tillsammans skapa en bra sökvolym och generera ett bättre resultat än att satsa alla kort på att ranka högt på några få sökord med hög sökvolym.

Sökmotorsoptimering är något du arbetar med kontinuerligt och kan lägga många timmar på så se till att lägga tiden på sökord som faktiskt kan vara lönsamma för din verksamhet. Tänk långsiktigt, strategiskt och var uthållig. Lycka till med dina sökord och kontakta oss gärna om du behöver råd.

I dagens mediebrus är det enkelhet som sticker ut.

Människor exponeras för fler intryck dagligen. Tillsammans skapar vi enkla, kreativa och innovativa kommunikationsinsatser för att stärka varumärket och få mottagaren att agera. Ni möter mottagaren på rätt plats, i rätt tid med rätt budskap.

Låt oss hjälpa dig!

Välkommen att besöka oss på Great Graphics. Oavsett om du har ett stort eller litet projekt så hjälper vi dig gärna att nå dina mål. Tveka inte att höra av dig.

Kontakta oss