Del 1 – Börja med en analys av nuläget
Innan arbetet med din sökmotorsoptimering (SEO) påbörjas är det viktigt att göra en ordentlig analys av nuläget. Att driva rätt trafik till din sida är lönlöst ifall besökaren inte förstår din sida, hittar det den söker eller inte attraheras av dina tjänster eller produkter. Här listar vi några punkter som är bra att kontrollera.
Är din hemsida snabb att ladda
Ingen gillar att vänta på hemsidor som laddar långsamt. Laddningstider har blivit allt viktigare inom sökmotorsoptimering och är något som beaktas av Google. I del 8 kommer vi gå igenom hur du med olika knep enkelt kan öka upp hastigheten på din hemsidan. Kontrollera gärna din hemsidas prestanda på Google PageSpeed Insight.
Är din hemsida mobilanpassad?
Idag är det lika viktigt (och inom vissa branscher viktigare) att din hemsida fungerar väl på smartphones och surfplattor som på din laptop. När vi pratar om att en hemsida är mobilanpassad syftar vi inte bara till att sidan ser designmässigt bra ut i mobiltelefonen, vi pratar även om upplevelsen. Presenterar du den viktigaste informationen högst upp i flödet för din besökare? Är sidan lätt att förstå och navigera? Laddar den snabbt? Vi kommer att gå igenom mer tips för hur du skapar en bra mobilanpassad hemsida i del 7.
Är det en enkel och lättförståelig struktur på sidan?
Ett vanligt misstag är att vi tänker att mer information alltid är bättre för mottagaren. Tänk ur ett utifrån-in perspektiv. Vad tror du att din besökares behov är? Var rak i din kommunikation, berätta för besökaren det den behöver veta på ett enkelt och lättförståeligt sätt och hjälp besökaren att hitta rätt genom en tydlig call-to-action. Har du tydliga rubriker så att besökaren enkelt förstår vad följande textstycke handlar om? Är navigationen intuitiv och lättförståelig? En bra byggd hemsida med din målgrupp i fokus tar hand om den trafik som kommer till din sida och leder till nya leads och affärer.
Är designen anpassad efter funktion och målgrupp?
När det kommer till UX-design av din hemsida är det viktigt att den är anpassad efter din målgrupp och ditt varumärke. Självklart ska du vara stolt över din hemsida, men personlig smak är inte det som bör prioriteras när det kommer till utformningen av din sida. Se till att hemsidan är designad och konstruerad för att tala till din målgrupp och leda din besökare rätt. Ha en tydlig bild vem du talar till och vad du vill säga och låt det speglas i design, utformning och struktur.
I del två kommer vi gå igenom målsättning och strategi för ditt SEO-arbete.