Del 2 – Sätt tydliga mål med ditt SEO arbete
Öka din närvaro, antal besökare och dina intäkter på webben
Precis som med andra investeringar vill du ha ett mål som du siktar på att uppnå och arbetet med SEO är inget undantag. För de flesta är huvudmålet med SEO-arbete att öka sin närvaro i relevanta sökresultat på våra mest använda sökmotorer, öka trafiken till din hemsida, öka dina konverteringar, leads och dina intäkter. Med det sagt är det viktigt att sätta upp delmål för att nå dina önskade resultat.
Vad, hur och när?
Innan du påbörjar ditt arbete bör du sätta upp tydliga mål och delmål för din hemsida och ditt SEO-arbete. Skapa en tidsplan för när och hur du ska utföra arbetet och mäta resultatet. Med en tydlig plan och struktur för ditt pågående arbete ökar du dina chanser att lyckas. Se till att implementera och sätta upp ett spårningsverktyg som Google Analytics eller Matomo så att du kan mäta resultatet. Etablera även KPI:er som du vill mäta för att utvärdera din insats. Några KPI:er du kan börja att mäta är:
- ROI – return on investment
Om du kan räkna ut vad en eller olika konverteringar är värda på din sida kan du ställa din arbetsinsats/kostnad mot antal konverteringar från ditt SEO-arbete. Det är svårt att till 100% mäta detta korrekt, då ett köp eller en konvertering inte alltid sker i första skedet eller i samma kanal. En kund kan klicka på ett sökresultat i den organiska sökmotorn, titta runt utan att konvertera och sedan köpa din produkt veckan senare från en Facebook annons och känner sig trygg med ditt varumärke då igenkänningsfaktorn ökat med exponeringen. - Hur rankar du på dina sökord i resultaten?
Se hur dina utvalda sökord rankar i de olika sökmotorerna. Jämför gärna med dina konkurrenter. Notera att dina konkurrenter i affärssammanhang inte nödvändigt vis är samma som konkurrerar om dina utvalda sökord. Använd gärna ett SEO-verktyg som Semrush eller SE Ranking. Dock ska man minnas att sökresultaten inte är generella utan personliga. Sökmotorerna anpassar sökresultatet efter ditt sökbeteende. Det gör det svårt att få 100% tillförlitliga data. - Organisk trafiktillväxt
Om du utför ditt SEO-arbete korrekt ska din organiska trafik till sidan öka över tid. Tänk även på att andra marknadsinsatser kan påverka ditt resultat så stirra dig inte blind på jämförelser över korta tidsperioder utan jämför gärna över längre tid. Olika perioder på året kan också göra skillnad, tex. ökad trafik till webbshop under julhandeln. - Mät konverteringar för att se att du får ”rätt” trafik till hemsidan
Att bara få trafik till sidan är inte ett mål i sig, du vill ha trafik som är intresserad av din tjänst eller produkt. Att mäta konverteringar ger dig en indikation på om du har valt rätt sökord och sökfraser eller om de är tillräckligt specifika eller inte. Det kan även ge dig en indikation på om din hemsida är utformad och strukturerad på rätt sätt för att leda besökaren till en konvertering.
Därför är det viktigt att mäta hur din hemsida presterar inom SEO.
Att kontinuerligt mäta ditt resultat och se utvecklingen är själva kvittot på att du arbetar på rätt sätt. Motivationen ökar när du ser en positiv utveckling. När du mäter resultatet och analyserar ditt arbete får du även reda på hur din hemsida fungerar och vad du kan göra för att förbättra både SEO arbetet och besökarens upplevelse.